AI för marknadsförare -och kommunikatörer
Kom igång med AI inom marknadsföring och kommunikation
Säkerställ att du och din organisation är redo för AI-transformationen med
- bättre insikter
- mer effektiva kampanjer
- ökad produktivitet och
- högre kreativitet
Det händer nu!
Den snabba AI-utvecklingen har helt förändrat spelplanen för marknadsförare och kommunikatörer. Transformationen händer här och nu, och många har redan börjat experimentera med att använda generativ AI för att skapa texter och bilder. De flesta är positiva och ser effektiviseringspotentialen i att låta AI göra delar av jobbet, för att frigöra tid till mer kvalificerade uppgifter. Men det finns också en oro för vad det kommer att innebära för marknadsfunktionen på sikt, och för att man inte hinner med att utveckla sin kompetens inom AI, med alla nya verktyg och metoder som sköljer över oss.
Efter den här workshopen kommer du att ha en bättre bild av hur du kan dra nytta av AI för marknadsföring och kommunikation på strategisk och taktisk nivå; du kommer att ha fått pröva på att använda generativ AI för att lösa några vanliga arbetsuppgifter, och bättre kunna identifiera vilka förmågor som krävs i organisationen för att fortsätta er AI-resa.
Att ha rätt kunskap om hur AI kan effektivisera arbete och öka kreativitet blir nu ett måste för alla marknadsavdelningar. På den här workshopen diskuterar vi marknadsföringens roll i det nya AI-landskapet, går igenom möjligheter och fallgropar, och diskuterar vilka förmågor som är relevanta i din organisation. Vi kommer även att ta en titt på de vanligaste AI-verktygen för att producera marknads- eller kommunikationsmaterial. Möjligheten att effektivisera är häpnadsväckande och det går fort nu; jobbet med att skapa text, bild och video är en bråkdel av vad det var bara för några månader sedan.
Under ledning av Microsofts f.d. marknadschef kommer vi att varva presentation med konkreta exempel, praktiska övningar och diskussioner. Eva-Mia kommer att dela med sig av lärdomar från hennes långa erfarenhet av att arbeta med marknadsföring- och kommunikation på och hur AI skulle kunna användas för att nå ännu bättre resultat.
Workshopen kan antingen hållas på plats hos er eller i våra lokaler, alternativt levereras online som ett s.k. workinar. Vi anpassar agendan efter era behov och ett förmöte ingår alltid.
Agendaförslag
- Vad är artificiell intelligens och vilken är affärsnyttan.
- Så ritar generativ AI om spelplanen för marknadsföringen.
- Vilka uppgifter kan AI stötta marknad med strategiskt och operativt.
- Praktikfall för AI i marknad och kommunikation: research, planering, produktion av text, bild och video, sökordsoptimering, analys etc.
- Verktyg och metoder: Vi går igenom några av de vanligaste AI-verktygen såsom ChatGPT, Microsoft Co-Pilot och Midjourney. Vi lär oss även att skriva bra ”promptar”, dvs instruktioner för att få ut så bra resultat av AI-verktyget som möjligt.
- Workshop: Testa på AI-verktyg för planering, produktion och analys utifrån era konkreta behov. Nästa steg är att identifiera hur ni identifiera ett use case för AI inom marknad eller kommunikation som skulle vara lönsamt i er organisation.
- Byrå eller in-house: så kan AI användas för att optimera marknadsresurserna
- Fallgropar och risker: ansvarsfull AI från ett etiskt och legalt perspektiv, riktlinjer för att hantera dem.
- Diskussion: vilka risker ser ni i er organisation och hur kan ni möta dem?
- Summering av dagen och nästa steg.
Workshopen leds av Eva-Mia Westergren, strategisk rådgivare inom marknadsföring och kommunikation på AI-företaget brainless AB, där hon även sitter i styrelsen. Eva-Mia har över 30 års erfarenhet av ledande positioner inom marknadsföring och kommunikation i Tech-branschen. Hon var under sex år Microsofts marknadschef i Sverige, där hon med stor framgång drev den lokala transformationen till datadriven digital marknadsföring kopplad till försäljning, varumärkespositionering och ledde marknadsteamet. Under sin långa karriär på Microsoft hann hon också med att vara affärsområdeschef, produktmarknadschef samt chef för konsumentmarknaden på MSN. Hon har tidigare även arbetat som journalist och chefredaktör på IDG. Eva-Mia är en uppskattad kollega, chef och mentor, som brinner för att utveckla sig själv och andra. Hon älskar storytelling i alla dess former och trivs bäst uppkrupen i läsfåtöljen med en riktigt bra bok.
Målgrupp: CMO, marknadsdirektör, marknadschef, marknadskommunikationschef, marknadskommunikatör, kommunikatör, content manager etc.
Tid: Hel- eller halvdag
AI för marknadsförare och kommunikatörer
Kom igång med AI inom marknadsföring och kommunikation
Säkerställ att du och din organisation är redo för AI-transformationen med
- bättre insikter
- mer effektiva kampanjer
- ökad produktivitet och
- högre kreativitet
Det händer nu!
Den snabba AI-utvecklingen har helt förändrat spelplanen för marknadsförare och kommunikatörer. Transformationen händer här och nu, och många har redan börjat experimentera med att använda generativ AI för att skapa texter och bilder. De flesta är positiva och ser effektiviseringspotentialen i att låta AI göra delar av jobbet, för att frigöra tid till mer kvalificerade uppgifter. Men det finns också en oro för vad det kommer att innebära för marknadsfunktionen på sikt, och för att man inte hinner med att utveckla sin kompetens inom AI, med alla nya verktyg och metoder som sköljer över oss.
Efter webinariet kommer du att ha en bättre bild av hur du kan dra nytta av AI för marknadsföring och kommunikation på strategisk och taktisk nivå; du kommer ha inspirerats av praktiska exempel på hur generativ AI kan lösa vanliga arbetsuppgifter, samt få en bättre förståelse för vilka förmågor som krävs i organisationen för att kickstarta AI-resan.
Att ha rätt kunskap om hur AI kan effektivisera arbete och öka kreativitet blir nu ett måste för alla marknadsavdelningar. På webinariet diskuteras marknadsföringens roll i det nya AI-landskapet, vilka arbetsuppgifter som kan effektiviseras och vad det innebär för organisationen, vi går igenom några av de viktigaste AI-verktygen och hur det kan användas.
Webinariet leds av Microsofts f.d. marknadschef Eva-Mia Westergren som varvar presentation med konkreta exempel. Hon kommer även att dela med sig av lärdomar från hennes långa erfarenhet av att arbeta med marknadsföring- och kommunikation på och hur AI skulle kunna användas för att nå ännu bättre resultat.
Agendaförslag
- Vad är artificiell intelligens och vilken är affärsnyttan.
- Så ritar generativ AI om spelplanen för marknadsföringen.
- Vilka uppgifter kan AI stötta marknad med strategiskt och operativt.
- Praktikfall för AI i marknad och kommunikation: research, planering, produktion av text, bild och video, sökordsoptimering, analys etc.
- Verktyg och metoder: Vi går igenom några av de vanligaste AI-verktygen såsom ChatGPT, Microsoft Co-Pilot och Midjourney. Vi lär oss även att skriva bra ”promptar”, dvs instruktioner för att få ut så bra resultat av AI-verktyget som möjligt.
- Byrå eller in-house: så kan AI användas för att optimera marknadsresurserna.
- Fallgropar och risker: ansvarsfull AI från ett etiskt och legalt perspektiv, riktlinjer för att hantera dem.
- Summering av dagen och nästa steg.
Webinariet leds av Eva-Mia Westergren, strategisk rådgivare inom marknadsföring och kommunikation på AI-företaget brainless AB, där hon även sitter i styrelsen.
Eva-Mia är har över 30 års erfarenhet som ledare i tech-branschen, varav de senaste sex åren som marknadschef för Microsoft i Sverige. Under sin långa karriär på Microsoft hann Eva-Mia även med att arbeta som bl.a. produktmarknadschef, affärsområdeschef och konsumentchef på MSN. Hon har tidigare jobbat som journalist och chefredaktör på IDG. Eva-Mia är en uppskattad kollega, chef och mentor, som brinner för att utveckla sig själv och andra. Hon älskar storytelling i alla dess former och trivs bäst uppkrupen i läsfåtöljen med en riktigt bra bok.
Målgrupp: CMO, marknadsdirektör, marknadschef, marknadskommunikationschef, marknadskommunikatör, kommunikatör, content manager etc.
Tid: 1 timme
AI för sälj och marknadschefer
Dubbelt så effektiv till halva kostnaden med AI för sälj och marknad
Så kan rätt AI-strategi för sälj och marknadsföring ge
- bättre insikter,
- mer effektiva kampanjer och
- bättre kundupplevelser
- till en lägre kostnad
Sälj och marknad först ut i transformationen
Genombrottet för artificiell intelligens revolutionerar alla branscher, organisationer och roller. Nästa våg träffar sälj och marknad - med stora effektiviseringar, i allt från kreativt skapande till automatisering av rutinuppgifter. Att förstå hur AI kan användas inom försäljning och marknadsföring kommer att vara avgörande för att nå framgång och behålla konkurrenskraften.
Efter det här webinariet har du förhoppningsvis fått nya insikter om hur AI kan användas för att nå sälj- och marknadsavdelningens prioriteringar; du kommer att ha en bättre bild av vilka uppgifter AI kan hjälpa dig att lösa och hur du kan förbereda dig och organisationen för nästa steg på er AI-resa.
På det här webinariet bjuder vi på inspiration, kunskap och verktyg för att hjälpa dig och ditt företag att komma igång att implementera AI inom sälj och marknadsföring. Strategiska frågor om affärsnytta, målbild och organisation varvas med praktisk information om verktyg och metoder. Under ledning av Microsofts f.d. marknadschef Eva-Mia Westergren kommer vi att få konkreta exempel på hur AI kan hjälpa sälj- och marknad att uppnå sina mål, vilka uppgifter AI passar bäst för och vilka lärdomar vi kan dra av detta. Vi kommer även att få ta del av Eva-Mias gedigna erfarenhet av försäljningsdrivande marknadsföring och hur AI skulle kunna användas för att nå ännu bättre resultat. Slutligen, tar vi upp riskerna som finns med AI och hur de kan hanteras på bästa sätt.
Agenda
- Introduktion till generativ AI: Vad är det? Hur det fungerar det? Vilken är affärsnyttan?
- Så förändras spelplanen för sälj och marknad: förändrade arbetsuppgifter och roller; gör organisationen redo för att snabbt kunna leverera resultat.
- Aktiviteterna som kapar kostnader, höjer kreativiteten och frigör tid för att fokusera på rätt prioriteringar.
- Datadriven digital marknadsföring och försäljning: utmaningar som AI kan lösa bättre.
- Praktikfall och lärdomar: Exempel på hur generativ AI kan användas i praktiken för att skapa mer personlig kommunikation, producera innehåll och analys.
- Verktyg och tekniker: Genomgång av några av de vanligaste AI-verktygen, såsom ChatGPT, Midjourney och Microsoft Co-pilot, samt metodiken för att skapa effektiva “promptar”, dvs instruktioner till AI-verktyget för bästa resultat.
- Fallgropar och risker: Utmaningar och problem som kan uppstå när du använder AI och hur du kan hantera dem etiskt och ansvarsfullt.
- Reflektioner: Summering av dagen och nästa steg.
Webinariet leds av Eva-Mia Westergren, strategisk rådgivare inom marknadsföring och kommunikation på AI-företaget brainless AB, där hon även sitter i styrelsen.
Eva-Mia är har över 30 års erfarenhet som ledare i tech-branschen, varav de senaste sex åren som marknadschef för Microsoft i Sverige. Under sin långa karriär på Microsoft hann Eva-Mia även med att arbeta som bl.a. produktmarknadschef, affärsområdeschef och konsumentchef på MSN. Hon har tidigare jobbat som journalist och chefredaktör på IDG. Eva-Mia är en uppskattad kollega, chef och mentor, som brinner för att utveckla sig själv och andra. Hon älskar storytelling i alla dess former och trivs bäst i läsfåtöljen med en riktigt bra bok.
Målgrupp: sälj- och marknadsdirektör, säljchef, marknadschef, key account manager, affärsutvecklare, customer success manager, marknadskommunikatör, produktchef etc.
Tid: 1 timme
AI för sälj och marknadschefer
Dubbelt så effektiv till halva kostnaden med AI för sälj och marknad
Så kan rätt AI-strategi för sälj och marknadsföring ge
- bättre insikter,
- mer effektiva kampanjer och
- bättre kundupplevelser
- till en lägre kostnad
Sälj och marknad först ut i transformationen
Genombrottet för artificiell intelligens revolutionerar alla branscher, organisationer och roller. Först ut i transformationen är sälj och marknad - med stora effektiviseringar, i allt från kreativt skapande till automatisering av rutinuppgifter. Att förstå hur AI kan användas inom försäljning och marknadsföring kommer att vara avgörande för att nå framgång och behålla konkurrenskraften.
Hela poängen med en workshop som den här är bättre affärer på sikt. Du lämnar med nya insikter om hur AI kan användas för att nå era prioriteringar; ha prövat på att använda AI-verktyg för att lösa vanliga uppgifter, och ha blivit mer redo för att komma igång med AI i verksamheten.
På den här workshopen bjuder vi på inspiration, kunskap och verktyg för att hjälpa dig och ditt företag att komma igång att implementera AI inom sälj och marknadsföring. Strategiska frågor om affärsnytta, målbild och organisation varvas med praktisk information, övningar och diskussioner. Under ledning av Microsofts f.d. marknadschef Eva-Mia Westergren kommer vi att få konkreta exempel på hur AI kan hjälpa företaget uppnå sina sälj- och marknadsmål, vilka uppgifter AI passar bäst för och vilka lärdomar vi kan dra av detta. Vi kommer även att få ta del av Eva-Mias gedigna erfarenhet av försäljningsdrivande marknadsföring och hur AI skulle kunna användas för att nå ännu bättre resultat. Slutligen, tar vi upp riskerna som finns med AI och hur de hanteras på bästa sätt.
Workshopen kan antingen hållas på plats hos er eller i våra lokaler, alternativt levereras online som ett s.k. workinar. Vi anpassar agendan efter era behov och ett förmöte ingår alltid.
Agendaförslag
- Introduktion till generativ AI: Vad är det? Hur det fungerar det? Vilken är affärsnyttan?
- Så förändras spelplanen för sälj och marknad: förändrade arbetsuppgifter och roller; gör organisationen redo för att snabbt kunna leverera resultat.
- Aktiviteterna som kapar kostnader, höjer kreativiteten och frigör tid för att fokusera på rätt prioriteringar.
- Datadriven digital marknadsföring och försäljning: utmaningar som AI kan lösa bättre.
- Praktikfall och lärdomar: Exempel på hur generativ AI kan användas i praktiken för att skapa mer personlig kommunikation, producera innehåll och analys.
- Verktyg och tekniker: Genomgång av några av de vanligaste AI-verktygen, såsom ChatGPT, Midjourney och Microsoft Co-pilot, samt metodiken för att skapa effektiva “promptar”, dvs instruktioner till AI-verktyget för bästa resultat.
- Workshop: En praktisk övning där du får testa att använda generativ AI för att skapa något som är relevant för din verksamhet. Nästa steg är att identifiera hur ni kan påbörja en plan för att komma igång med att använda AI i sälj- och marknadsföringen.
- Fallgropar och risker: Utmaningar och problem som kan uppstå när du använder AI och hur du kan hantera dem etiskt och ansvarsfullt.
- Reflektioner: En diskussion där vi delar våra erfarenheter, frågor och tankar om AI, dess potential och begränsningar som ett verksamhetsstöd.
Workshopen leds av Eva-Mia Westergren, strategisk rådgivare inom marknadsföring och kommunikation på AI-företaget brainless AB, där hon även sitter i styrelsen.
Eva-Mia är har över 30 års erfarenhet som ledare i tech-branschen, varav de senaste sex åren som marknadschef för Microsoft i Sverige. Under sin långa karriär på Microsoft hann Eva-Mia även med att arbeta som bl.a. produktmarknadschef, affärsområdeschef och konsumentchef på MSN. Hon har tidigare jobbat som journalist och chefredaktör på IDG. Eva-Mia är en uppskattad kollega, chef och mentor, som brinner för att utveckla sig själv och andra. Hon älskar storytelling i alla dess former och trivs bäst i läsfåtöljen med en riktigt bra bok.
Målgrupp: sälj- och marknadsdirektör, säljchef, marknadschef, key account manager, affärsutvecklare, customer success manager, marknadskommunikatör, produktchef etc.
Tid: Hel- eller halvdag.
AI-driven Social Selling
Kom igång med social selling och AI för bättre affärer
Så kan era säljare stärka kundrelationer med sociala medier och AI för
- fler kontakter med beslutsfattare
- varumärkesbyggande
- en professionell LinkedIn-profil
- skapa engagerande sociala poster
Visste du att upp till 20 olika beslutsfattare kan vara involverade i ett B2B-inköpsbeslut? Och att de flesta vill göra egen research online utan att involvera en säljare? Det leder till att både sälj och marknad måste anpassa sig för att stötta affären digitalt genom hela köpresan – både till hur kunden agerar och hur de behöver samarbeta.
Efter det här webinariet kommer du att ha en bättre kunskap om hur du kan använda social selling för att förstärka ert varumärke och använda LinkedIn för att knyta kontakter, driva engagemang och identifiera nya prospekt som kan ge affärer på sikt.
Social selling är ett kraftfullt verktyg för säljare att knyta nya kontakter, bygga långsiktiga relationer och engagera sina kunder, men det ställer krav på att säljarna förstår sociala medier, producerar och delar innehåll, och våga släppa gamla arbetssätt. Generativ AI öppnar nya möjligheter att släppa loss kreativitet och skapa engagerande innehåll, prospektering och analys.
På det här webinariet får du på en ”crash course” i social selling och hur AI kan användas för att få upp farten med konkreta arbetsmoment. Workshopen vänder sig till dig som vill bli bättre på att använda LinkedIn och sociala medier i jobbet. Under ledning av Microsofts före detta marknadschef Eva-Mia Westergren kommer vi att varva teori med konkreta exempel. Eva-Mia kommer att dela med sig av sin långa erfarenhet av att framgångsrikt driva digital B2B marknadsföring kopplad till försäljning och sociala medier på Microsoft, där hon utbildat stora delar av säljkåren i Social Selling och LinkedIn. Hon har även föreläst i ämnet på konferenser och event.
Agenda
- Vad är social selling och var uppstår är affärsnyttan?
- Digital datadriven marknadsföring kopplad till sälj – möjligheter och utmaningar.
- Social media-strategi, kanalval och målgruppsanpassning.
- Praktikfall: lärdomar från hur Microsoft implementerat Social Selling.
- Social Selling på LinkedIn: så kan LinkedIn användas för att bygga personligt varumärke, skapa nya kontakter.
- Övning: nulägesanalys – vad är ditt LinkedIn Social Selling Index.
- Så kan AI användas för att skapa och planera innehåll och uppföljning.
- Praktikfall och exempel.
- Do´s and Dont´s inom social selling – så blir du autentisk och relevant.
- Summering: sammanfattning av dagen och nästa steg
Webinariet leds av Eva-Mia Westergren, strategisk rådgivare inom marknadsföring och kommunikation på AI-företaget brainless AB, där hon även sitter i styrelsen.
Eva-Mia är har över 30 års erfarenhet som ledare i tech-branschen, varav de senaste sex åren som marknadschef för Microsoft i Sverige. Under sin långa karriär på Microsoft hann Eva-Mia även med att arbeta som bl.a. produktmarknadschef, affärsområdeschef och konsumentchef på MSN. Hon har tidigare jobbat som journalist och chefredaktör på IDG. Eva-Mia är en uppskattad kollega, chef och mentor, som brinner för att utveckla sig själv och andra. Hon älskar storytelling i alla dess former och trivs bäst i läsfåtöljen med en riktigt bra bok.
Målgrupp: säljchef, marknadschef, kommunikationschef, säljare, affärsutvecklare, kommunikatör, social media manager etc.
Tid: 1 timme.
AI-driven Social Selling
Kom igång med social selling och AI för bättre affärer
Så kan era säljare stärka kundrelationer med sociala medier och AI för
- fler kontakter med beslutsfattare
- varumärkesbyggande
- en professionell LinkedIn-profil
- skapa engagerande sociala poster
Allt fler kunder gör hela köpresan online
Visste du att upp till 20 olika beslutsfattare kan vara involverade i ett B2B-inköpsbeslut? Och att de flesta vill göra egen research online utan att involvera en säljare? Det leder till att både sälj och marknad måste anpassa sig för att stötta affären digitalt genom hela köpresan – både till hur kunden agerar och hur de behöver samarbeta.
Efter den här workshopen kommer du att ha en bättre kunskap om hur du kan använda social selling för att förstärka ert varumärke och använda LinkedIn för att knyta kontakter, driva engagemang och identifiera nya prospekt som kan ge affärer på sikt.
Social selling är ett kraftfullt verktyg för säljare att knyta nya kontakter, bygga långsiktiga relationer och engagera sina kunder, men det ställer krav på att säljarna förstår sociala medier, producerar och delar innehåll, och våga släppa gamla arbetssätt. Generativ AI öppnar nya möjligheter att släppa loss kreativitet och skapa engagerande innehåll, prospektering och analys.
På den här workshopen får du på en ”crash course” i social selling och hur AI kan användas för att få upp farten med konkreta arbetsmoment. Workshopen vänder sig till dig som vill bli bättre på att använda LinkedIn och sociala medier i jobbet. Under ledning av Microsofts före detta marknadschef Eva-Mia Westergren kommer vi att varva teori med konkreta exempel och övningar. Eva-Mia kommer att dela med sig av sin långa erfarenhet av att framgångsrikt driva digital B2B marknadsföring kopplad till försäljning och sociala medier på Microsoft, där hon utbildat stora delar av säljkåren i Social Selling och LinkedIn. Hon har även föreläst i ämnet på konferenser och event.
Workshopen kan antingen hållas på plats hos er eller i våra lokaler, alternativt levereras online som ett s.k. workinar. Vi anpassar agendan efter era behov och ett förmöte ingår alltid.
Agendaförslag
- Vad är social selling och var uppstår är affärsnyttan?
- Digital datadriven marknadsföring kopplad till sälj – möjligheter och utmaningar.
- Social media-strategi, kanalval och målgruppsanpassning.
- Praktikfall: lärdomar från hur Microsoft implementerat Social Selling.
- Social Selling på LinkedIn: så kan LinkedIn användas för att bygga personligt varumärke, skapa nya kontakter och bygga relationer.
- Övning: nulägesanalys – vad är ditt LinkedIn Social Selling Index.
- Så kan AI användas för att skapa och planera innehåll och uppföljning.
- Praktikfall och exempel.
- Workshop: Uppdatera din profil, skapa engagerande innehåll, bygg och vårda ditt kontaktnät.
- Do´s and Dont´s inom social selling – så blir du autentisk och relevant.
- Summering: sammanfattning av dagen och nästa steg.
Workshopen leds av Eva-Mia Westergren, strategisk rådgivare inom marknadsföring och kommunikation på AI-företaget brainless AB, där hon även sitter i styrelsen.
Eva-Mia är har över 30 års erfarenhet som ledare i tech-branschen, varav de senaste sex åren som marknadschef för Microsoft i Sverige. Under sin långa karriär på Microsoft hann Eva-Mia även med att arbeta som bl.a. produktmarknadschef, affärsområdeschef och konsumentchef på MSN. Hon har tidigare jobbat som journalist och chefredaktör på IDG. Eva-Mia är en uppskattad kollega, chef och mentor, som brinner för att utveckla sig själv och andra. Hon älskar storytelling i alla dess former och trivs bäst i läsfåtöljen med en riktigt bra bok.
Målgrupp: säljchef, marknadschef, kommunikationschef, säljare, affärsutvecklare, kommunikatör, social media manager etc.
Tid: Halvdag.